CMV retningslinjer og kørestil                                                                         Viborg 2025
 

  1. Retningslinjer for cykling i CMV
  2. Kørestil i CMV
  • Kaptajnens ansvar
  • Rytters ansvar
  • Træning i CMV og kørestil
     

1.Retningslinjer for cykling i CMV
  
”Jeg kører med go stil på landevejen, grusvejen og i skoven”

Med denne retningslinje og beskrivelse af kørestil, vil vi i CMV signalere overfor klubbens medlemmer, sponsorer, andre klubber og øvrige omgivelser, at alle medlemmer i CMV kører på landevejen, grusvejen og i skoven med go’ stil. Det er forventet at alle medlemmer tager ansvar for, at leve op til retningslinjerne og følger den beskrevne kørestil. 

Først og fremmest ønsker CMV, at alle klubbens medlemmer får gode cykeloplevelser på racer og MTB/Gravel. Derfor er der en række overordnede overskrifter, som danner rammen for klubbens kørestil og adfærd på cyklen, i klublokalet og til arrangementer hvor vi deltager som klub.


CMV ønsker, at alle klubbens medlemmer får gode cykeloplevelser:

  • Vi tager alle ansvar for vores egen adfærd
  • Vi tager medansvar for andre medlemmers adfærd.
  • Vi samler holdet efter hver bakke og lyskryds, der skal ventes eller vendes om.
  • Vi hjælper hinanden og venter på hinanden ved uheld/defekt. 
  • Vi kører så alle kan følge med, langsomste rytter i gruppen sætter farten.
  • Vi efterlader ingen alene ude på ruten. Alle skal med hjem i god behold. (Dog, såfremt en rytter ønsker at forlade gruppen og vedkommende er frisk, skal det respekteres)
  • Vi kører som et hold, holder god afstand til hinanden, undgår pludselige opbremsninger og baneskift og signalerer i go tid ved forhindringer forude 

CMV har altid sikkerhed i fokus ved hver træning

  • Vi overholder færdselsloven
  • Vi kører altid med cykelhjelm og med udstyr som er i forsvarlig stand
  • Vi kører sikkert, disciplineret og overholder kaptajnens anvisninger
  • Vi viser hensyn overfor alle andre trafikanter.
  • Vi kører efter forholdene og tilpasser vores hastighed efter forholdene.
  • Vi drikker og spiser i gruppen, når hensynet til sikkerhed tillader det - evt når vi ligger bagerst i gruppen.
  • Vi monitorerer vores styrt, og bruger dem til at forbedre vores sikkerhed.
  • Vi kører med max. 12 ryttere pr. hold

CMV - ryttere er repræsentanter for klub og sponsorer

  • Vi starter altid vores træningsture fra CMV’s klublokale
  • Vi hilser altid på nye medlemmer når de møder til første træningstur
  • Vi cykler altid i klubtøj, der repræsenterer vores aktuelle sponsorer.
  • Vi anerkender vores sponsorer, og bakker op om arrangementer hvor vi takker for vores sponsorater
  • Vi undlader at provokere andre, hilser altid pænt på- og anerkender andre trafikanter.
  • Vi holder naturen ren, så vi efterlader ikke affald.

2.Kørestil i CMV:

Retningslinjerne for cykling i CMV danner rammen for klubbens kørestil og den cykel adfærd på racer og MTB/Gravel, som klubben forventer at alle medlemmer efterlever, når der køres i CMV-klub regi

Ansvarsområder og roller ved holdkørsel:

Kaptajnsudvalget i CMV har besluttet, at der ved hver planlagt træning skal være en kaptajn, der har det overordnede ansvar for træningsturens planlægning, gennemførelse og evaluering.         Alle ryttere som deltagere i en træningstur i CMV, har et kollektivt ansvar for, at træningsturen gennemføres efter retningslinjerne og klubbens kørestil følges.

Herunder er en beskrivelse af hhv. kaptajnens og den enkelte rytters ansvar, samt træning i CMV og god kørestil.

Kaptajnens ansvar:

Kaptajnen:

  • har et særligt ansvar for at sørge for at alle på holdet er orienteret om ruten og niveau.
  • har et særligt ansvar for, at alle rytterne på holdet følger klubbens retningslinjer og kørerstil
  • har planlagt en rute som passer til holdet i længde, sværhedsgrad og hastighed
  • sørger for at tempoet tilpasses således alle kan følge med hele turen, og at alle kører efter de forudsætninger der er defineret for det pågældende hold
  • leder træningsturen, holdet og giver tydelige anvisninger til rytterne
  • skal påpege uhensigtsmæssig kørestil og skal give anvisninger på, hvilken kørestil der ønskes. 
  • foretager sammen med holdet, en evaluering af turen, når turen er afsluttet.

Kaptajnen har et særligt ansvar ift. nye ryttere i CMV, derfor skal den nye rytter:

  • spottes ved træningsstart, og bydes velkommen
  • hjælpes til at finde det rigtige hold
  • præsenteres for gruppen
  • have særlig opmærksomhed under træningsturen, og hjælpes til at forstå tegn og køreregler
  • have mulighed for at evaluere turen sammen med kaptajnen, således at der kan rådgives om hold og træningsmuligheder.

 Rytterens rolle og ansvar:

Rytteren:

  • skal følge CMV’s retningslinjer og kørestil, samt kaptajnens anvisninger
  • sørger for at vælge det rette hold at træne med den pågældende dag
  • skal aktivt medvirke til, at nye medlemmer føler sig velkomne i klubben og får den korrekte støtte og opbakning til at lære god kørestil.
  • orienterer altid kaptajnen ved defekt eller anden udfordring (træthed, ønske om kortvarigt stop osv.)
  • hjælper ved defekt f.eks. punktering
  • som ønsker at forlade holdet ude på turen, skal altid informere kaptajnen inden 
  • der ikke følger kaptajnens anvisninger gentagne gange, kan få besked på at forlade holdet og fortsætte turen alene.

 Opsummering af Træning i CMV – kører med god stil

  • Der skal inden træning begynder være en kaptajn pr. hold, man behøver ikke være kaptajn uddannet for at være kaptajn.
  • Kaptajnen har ruten og lagt den op i FB-gruppen senest dagen før, med en kort orientering om ruten. Vi opfordrer alle til som minimum at orientere sig om ruten, og meget gerne have den på cykelcomputeren.
  • Der må være max. 12 rytter pr. hold
  • Kaptajnen orienterer inden afgang kort om ruten og hastighed igen. Hvordan vi kører turen og om der er eventuelle særlige indslag undervejs (fx intervaller m.m.) så deltager ved hvad de kan forvente.
  • Der køres altid på de ”langsomste” præmisser på et hold. Alle skal med hjem, med mindre andet aftales på ruten.
  • Gens.fart: Hold C / 24 – 27 km/t – Hold B / 27 – 30 km/t – Hold A / 30 – 33 km/t

Vi har alle et ansvar på turen:

  • Færdselsreglerne skal altid overholdes, derudover er vores fokus på den gode adfærd, og at vi udviser respekt og hensyn i trafikken.
  • Ude på ruten skal kaptajnens anvisninger følges.
  • Alle har et medansvar for, at turen bliver en god oplevelse for alle. Tydelige og ordentlig kommunikation i feltet er vigtigt og alles ansvar.
  • Signaler i god tid ved forhindringer forude f.eks. huller i vejen, holdende biler osv.
  • Uregelmæssig kørsel i feltet skal undgås, f.eks. pludselige opbremsninger.
  • Socialt – vi samler op efter en bakke, der skal standes eller vendes om ikke bare rulles videre.  

 

godkendt af kaptajnsudvalget den 25. marts. 2025